De persoonlijke impact van Codrigo tijdens de lockdown periode

Werkgever impact tijdens lockdown
auteur

Mathias Grauwels

gepubliceerd

20/10/2021

Delen



Reading Time: 3 minutes

Meer dan 1,5 jaar geleden werden we verplicht om op een andere manier samen te werken. Als jonge twintiger woonde ik nog maar net alleen op mijn eigen appartement, ik ging veel uit en zag mijn vrienden en collega’s dagelijks. De lockdown was dus ook voor mij een switch van alles naar niets. Gelukkig nam Codrigo deze verandering serieus waardoor mijn collega’s en ik het afgelopen jaar konden rekenen op heel wat ondersteuning. In deze blog blik ik terug op de initiatieven die vanuit het bedrijf werden opgezet en die voor mij persoonlijk écht het verschil maakten tijdens deze onzekere periode. 

Home Office Budget

Eerst en vooral kregen we een budget om onze werkplek thuis zo goed mogelijk in te richten. Ik bestelde een comfortabele bureaustoel, een toetsenbord en een muis. Andere collega’s schaften een nieuwe (verstelbare) bureau aan of een extra beeldscherm. Dankzij deze ‘upgrade’ zat ik nu in een echt thuiskantoor in plaats van een provisoir ‘werkhoekje’. Het zorgde ervoor dat ik mij op korte termijn niet alleen fysiek maar ook mentaal beter kon schikken naar deze nieuwe situatie. Het Home Office Budget is nu nog steeds een extraatje dat aangeboden wordt aan nieuwe collega’s, omdat het thuiswerk een onderdeel blijft van onze manier van werken. 

Persoonlijke calls & georganiseerde teamchats

De babbels aan het koffieapparaat werden gelukkig vrij snel ingeruild voor virtuele ‘tetterpauzes’. Ondanks het feit dat het wéér een gesprek werd achter mijn laptop, kreeg ik er iedere dag opnieuw energie van. Niet alleen de humor, maar ook de oprechte gesprekken met het team konden het eentonig dagritme telkens doorbreken. Ik ben iemand die leeft van sociale interacties en de (schijnbaar nutteloze) calls zonder agendapunten hebben me zonder twijfel doorheen de zwaarste momenten gesleurd. Het betekende een immens verschil om te kunnen delen wat er in mij omging en van anderen in dezelfde professionele context te horen hoe zij omgaan met deze virtuele manier van leven en werken. Gedurende het voorbije jaar werd, naar mijn gevoel, het team ook steeds hechter. Ondanks de afstand, voelde ik me ook close.

Daarnaast werden er regelmatig persoonlijke gesprekken ingepland waar ik tips, tricks en feedback kreeg. Maar ik kreeg er ook zelf de kans om mijn noden te bespreken of ideeën te opperen. Kortom: er werd naar mij geluisterd, ook al zag ik mijn werkgever en mijn collega’s maandenlang niet. En dat deed deugd. 

Speciale attenties aan de deur 

Om het fysieke contact niet volledig te doorbreken, kregen we op speciale dagen een thuislevering. Sinterklaas, Pasen, complimentendag,…we werden meermaals in de bloemetjes gezet. Geen grote geschenken uiteraard, gewoon nu en dan een kleine herinnering om te laten weten dat er aan ons gedacht werd. Het klinkt misschien evident, maar als ik mensen in mijn omgeving hoor dan is ‘random’ chocolade attentie van je werkgever niet zo vanzelfsprekend. Het lijkt een kleine moeite en cliché, maar zo’n mini-verrassingen tonen aan dat ik niet zomaar een nummertje ben. 

Virtuele social events 

In ‘normale’ tijden organiseert Codrigo (en/of Bewire) maandelijks een social event. Da’s ongetwijfeld een troef die ervoor zorgde dat ons team een hécht team werd. Deze activiteiten werden helaas ook teruggeschroefd en in de eerste weken was het voor iedereen zoeken naar alternatieven om er toch wat van te maken. Uiteindelijk konden we ons uitleven op virtuele boardgamenights, ‘De Slimste Bewirer’ quizzes, lachworkshops, yoga challenges, … noem maar op. Naast transparante communicatie en persoonlijke groei en ontwikkeling typeert het Codrigo om steeds belang te hechten aan het aspect: ‘fun’. En ook gedurende deze rotperiode, bleven we plezier maken. Zo fijn dat dit ons is gelukt! 

Ik kijk dus zonder twijfel terug op een intense periode waarin ik, net zoals vele anderen, mezelf serieus ben tegengekomen. Ik heb meer leren waarderen en appreciëren. Ik ben blij dat de lockdown mij heel bewust heeft gemaakt van hoeveel mijn werk voor mij betekent. Niet alleen omwille van de professionele uitdagingen, maar ook omwille van de persoonlijke ondersteuning die ik er krijg. Codrigo zorgt ervoor dat ik kan groeien als professional, maar ook als mens. Het is zo belangrijk om gehoord en geapprecieerd te worden. Ik wil niet meer terug naar fulltime thuiswerken, maar ik ben wel dankbaar voor alles wat ik tijdens deze ‘isolatie’ geleerd heb.

Interesse in onze aanpak?

Contacteer ons

Wil je deel uitmaken van ons team?